artroza, dureri, artroza genunchiului, gonartroza
Boli/Afecțiuni Dietă și Nutriție

ARTROZA – Ce sa mananci si sa faci pentru a scapa de simptomele ei

Punctajul nostru
Apasa pentru a acorda un punctaj
[Total: 3 Average: 5]

Tot mai multe persoane sufera de artroza. Aceasta nu este o noutate, mai ales daca avem in vedere faptul ca este tot mai greu sa avem un stil de viata altfel decat sedentar si o alimentatie bogata in E-uri si chimicale.

Ce este artroza?

Artroza este o afectiune caracterizata prin distrugerea tesutului articular urmata apoi de modificari ale tuturor structurilor din compomenta acelei articulatii.

Artroza afecteaza atat barbatii cat si femeile, in diferite stadii de varsta.

Pentru a intelege mai bine acest proces degenerativ, va propun sa discutam putin despre cum este alcatuita o articulatie (indiferent de la ce nivel al corpului).

articulatie, reumatoid, artroza,
Sursa foto: pinterest.com

La capete oasele sunt acoperite de un strat de cartilaj. La randul sau cartilajul este format dintr-o retea de fibre de colagen formata din molecule speciale (proteine  si zaharuri), care retin o cantitate importanta  de apa (90%).

Cartilajul indeplineste doua functii importante si anume:

  • Inlesneste alunecarea suprafetelor articulare
  • Amortizeaza socurile

In alcatuirea cartilajului sunt celule condrocite care se reinnoiesc permanent. Cartilajul nu este vascularizat el se hraneste prin imbibitie.

celule cartilaginoase, artroza,
Sursa foto: slideshare.net

 Artroza cauze – cum apare?

Precum aminteam si anterior, artoza apare cand articulatia sufera deteriorari.

Principala deteriorare consta in faptul ca numarul condrocitelor scade. De asemenea, se poate ca acestea sa fie mai putin active.

O alta cauza este scaderea cantitatii de colagen si proteoglicani – elemente distruse, in general, de o anumita enzima.  

Rezultatul final este o articulatie rigida si dureroasa.

Cine determina aceasta afectiune?

  • Ereditatea;
  • Tulburarile de nutritie (obezitatea)
  • Tulburarile endocrine (hipertiroidismul)
  • Suprasolicitarea articulatiei
  • Slabirea fortei musculare
  • Traumatismele.

Tipuri de artroza

Artroza poate sa apara la orice tip de articulatie, insa cele mai  afectate sunt:

  • articulatia genunchiului (gonartroza)
  • articulatia soldului (coxartroza)
  • articulatiile coloanei vertebrale  (spondilartroza)
  • articulatia scapulohumerala
  • articulatiile degetelor.

Simptome artroza

Artrozele au ca principal simptom durerea articulara cu doua caracteristici, respectiv:

durere de tip mecanic – apare la solicitarea articulatiei afectate si dispare la repaus.

meteoro-sensibilitatea – durere articulara pronuntata in caz de frig si umezeala.

De asemenea, artrozele se mai caracterizeaza si prin:

  • Redoare articulara – apare dupa repaus prelungit cu episoade dureroase de 10-15 minute.
  • Limitarea miscarilor.
  • Deformari ale articulatiilor in faza avansata.
  • Cracamente in miscare (trosnituri date de ciocnirea extremitatilor osoase);
  • Inflamatie – datorata frecarii oaselor.

Dieta in Artroza

Indiferent de tipul de artroza, este important sa stiti ca aceasta nu este o afectiune de care sa puteti scapa prea usor. Totusi, exista anumite alimente care amelioreaza durerile si care pot imbunatati stilul de viata al persoanei.

Cele mai eficiente alimente in gonartroza, coxartroza sau orice alt tip de artroza sunt:

Ardeiul iute

ardei iute, dieta in artroza,
Sursa foto: freepik.com

Caspicina din ardeiul iute trimite semnale creierului, ameliorand durerea. Ardeiul nu trateaza artroza, insa poate ameliora durerea.

De asemenea, cremele si plasturii pe baza de ardei iute pot fi extrem de eficiente in calmarea durerilor.

Cerealele integrale

cereale integrale in gonartroza, coxartroza
Sursa foto: freepik.com

Acestea contin glucide complexe care sunt construite din blocuri de glucozamina – un aminoacid responsabil de reconstructia tendoanelor, ligamentelor si aoaselor.

Carbohidratii din structura glucozaminei au puterea de a diminua formarea de reziduuri in sinoviumul articular care provoaca inflamatii.

Din acest motiv specialistii recomanda ca acestea sa nu lipseasca din dieta persoanelor care sufera de orice forma de artroza.

Alimente bogate in glutamina

alimente bogate in glutamina pentru artroza
Sursa foto: freepik.com

Glutamina este un aminoacid esential pe care organismul il poate acumula din alimente precum:

🍏 fructe de mare,

🍏 pestele de apa sarata,

🍏 varza rosie,

🍏 lapte,

🍏 oua,

🍏 iaurt,

🍏 urda dulce,

🍏 nuci,

🍏migdale,

🍏 alune,

🍏 fistic,

🍏 fasole bob,

🍏 patrunjel,

🍏 frunze verzi,

🍏 organe precum ficatul,

🍏 bulion de oase,

🍏 sparanghel,

🍏 naut,

🍏 mazare,

🍏 carne rosie slaba,

🍏 carne alba.

Glutamina poate incetini progresia artrozei si ameliora inflamatia.

Alimente bogate in bor

mere si morcovi
Sursa foto: freepik.com

Borul este un mineral cu rolul de a reduce inflamatia, fiind necesar pentru absorbtia si potentarea actiunii calciului. Astfel ajuta la prevenirea degradarii celulelor osoase ale articulatiilor.

Principalele alimente din aceasta categorie sunt:

🍏 struguri,

🍏 morcovi,

🍏 mere,

🍏 pere,

🍏 gulii,

🍏 spanac,

🍏 nuci crude,

🍏 cereale integrale.

Tratamente pentru artroza – remedii naturiste

Reiau ideea ca orice fel de tratament are rolul de a va imbunatati calitatea vietii si a ameliora simptomele.

Astfel, cele mai eficiente remedii naturiste si tratamente pentru artroza sunt:

  • comprese calde pentru activarea circulatiei sangvine si cresterea mobilitatii;
  • comprese reci pentru reducerea inflamatiei;
  • Fizioterapie si electrostimulare;
  • Tincturi: coada calului, salcie, brusture, codita soricelului (intareste oasele), mesteacan.
  • Extract uleios de: cimbrisor, arnica, sunatoare, coada soricelului, ienupar. Acestea au actiune antireumatica si relaxeaza, totodata, muschii in contractiile dureroase.
  • Bai cu  scoarta de salcie.

Exercitii artroza

Despre eficienta exercitiilor yoga in bolile sistemului locomotor am scris mai multe in acest material.

Yoga se adapteaza cel mai bine la persoanele cu boala artrozaica deoarece imbina activitatea fizica, cu relaxarea si cu tehnicile de gestionare a stresului, care imbunatateasc starea de la o zi la alta.

Exercitiu 1. APUCAREA (GOMUCHASANA)

Inainte de inceperea executarii acestei posturi trebuie sa executati cateva tehnici de respiratie si relaxare.

In pozitia stand in picioare, cu corpul foarte drept si cu ochii pe jumatate inchisi, expiram.

Executie

a) Ducem mana stanga la spate cu degetele orientate in sus, lipite de spate. Trecem mana dreapta peste umar, incercand sa prindem degetele mainii stangi.

In situatia in care din motive de mobilitate nu putem prinde mainile, este recomandat sa ne ajutam de o esarfa sau o batista pe care o tinem in mana dreapta incercand sa o apucam cu mana de jos (stanga).

Incercam cu ajutorul acestei batiste sa apropiem mainile pana le prindem.               

b)  Odata reusita prinderea – se mentine timp de cateva respiratii

Revenind din pozitie expirand, repetam exercitiul schimband mainile (stanga sus si dreapta jos).

In timpul executarii acestei asane concentrarea atentiei se face asupra indreptarii spatelui si in general asupra posturii.

Eficienta

Acest exercitiu intareste muschii spatelui, mareste mobilitatea articulatiilor membrelor superioare si scapulohumerale. Contribuie la intarirea spatelui, relaxeaza zona lombara.

Persoanele care nu pot sta relaxate mult timp in pozitie vericala pot practica acest exercittiu stand pe genunchi.

Coxartroza si mersul pe jos

Un factor principal ce duce la instalarea artrozelor il reprezinta sedentarismul. In acest sens, mersul pe jos se poate dovedi extrem de eficient in ameliorarea simptomelor coresponspondente artrozelor (si coxartrozei in mod particular).

Mersul pe jos este eficient ca exercitiu si in gonartroza. Important este sa se realizeze intr-un ritm confortabil.

Artroza genunchiului si bicicleta stationara

Persoanele care sufera de gonartroza sau coxartroza ar trebui sa aiba in casa o bicicleta stationara pe care sa o foloseasca in fiecare zi.

Ea trebuie setata pe o dificultate mica, astfel incat sa permita pacientului sa cladeasca rezistenta treptat.

Daca ti-a placut acest material iti recomand sa citesti si:

🍀 Tratament naturist OSTEOPOROZA testat – Reteta de calciu natural din nuca!

🍀 Morcovul – leguma care te scapa de anemie, astenie si multe altele! + 9 Retete naturiste din morcov

🍀 Protejati-va stomacul, creierul, oasele si inima consumand SPANAC + 3 Retete de Suc de Spanac

🍀 Top 25 beneficii ale consumului de MERE despre care putina lume stie

🍀 De ce sa consumi fructul kaki? Vezi 23+ beneficii

Sursa foto coperta: consultorsalud.com

1 comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: